Opony zimowe. Gorący temat.
02 lis 2022r.
Gorący i to nie tylko z uwagi na zbliżający się wielkimi krokami sezon zimowy. Jest też problem ze znaczną podwyżką cen. Nie w każdym segmencie ceny urosły tak samo, ale to wcale nie ułatwia wyboru bowiem za opony z segmentu budżetowego trzeba teraz zapłacić więcej niż przed rokiem nawet za opony z segmentu premium. Warto więc się zagłębić w szczegóły. Pasjonaci motoryzacji zrobią to z przyjemnością, ale ci których to nie zajmuje, a chcieli by kupić nowe opony na zimę w miarę tanio lub najtaniej, bo tak robili wcześniej, zdziwią się bardzo. Niespodzianka jaka ich czeka to fakt, że najbardziej podrożały tanie opony sprowadzane ze wschodu. Oczywiście przyczyna podwyżek jest dla wszystkich jasna bo to ogólnie ujmując znaczny wzrost kosztów transportu.
I tu pierwsza uwaga. Pojawiła się na rynku oponiarskim całkiem duża grupa nowych opon, które oferowane są w niskich cenach, ale niestety tak naprawdę nie spełniają norm przyczepności w zimowych warunkach. Zdecydowanie lepiej i bezpieczniej będzie zapłacić więcej za opony marki, którą już mamy sprawdzoną. Warto też sprawdzić aktualne ceny znanych i cenionych od dawna marek firm oponiarskich, bowiem w wielu przypadkach podrożały proporcjonalnie mniej niż te tańsze. Te klasycznie dobre marki zwykle spisują się o wiele lepiej na drodze i są sprawne przez dłuższy okres.
Drugi istotny problem to podwyżka cen montażu opon. Podwyżki za tego rodzaju usługę sięgają nawet 100%. Warto więc przed zakupem opon zorientować się gdzie i za ile je zamontujemy. Może się bowiem okazać, że korzystniej wypadnie znaleźć ofertę opon wraz z montażem.
O jakich podwyżkach mówimy?
Wystarczy prosty przykład. Bardzo popularne opony o rozmiarze 195/65 R15 z segmentu budżetowych, marki Dębica kosztowały w zeszłym roku około 700 zł. za komplet, dzisiaj za ten sam zestaw trzeba już zapłacić 900 zł. a nawet nieco więcej. Generalnie opony zimowe zdrożały o 30, a nawet 40 %, te w segmentach premium nieco mniej, ale przecież ich cena już była wysoka.
Ta podwyżka nie jest właściwie zaskoczeniem. Producenci już od dawna sygnalizowali, że z uwagi na wzrost cen kauczuku oraz stali podwyżki cen hurtowych są nieuniknione. Sprawa aktualnych wahań rynków paliw oraz sytuacji geopolitycznej tylko podnosi koszty. Dodatkowo trudno jest połapać się laikom w coraz większej ilości nowych nieznanych firm i w ich niby promocyjnych ofertach. Obecnie dochodzi jeszcze zła sytuacja złotówki. Przez słabą polską walutę opony na rynku krajowym zdrożały bardziej niż w innych częściach Europy
Dlatego tym bardziej polecamy zwrócić się o poradę do fachowców. Odpowiedni warsztat zaoferuje wam kompleksową usługę. Zakup opon i ich montaż w całości dopasowany do możliwości finansowych klienta.
Zwracajcie uwagę na oznaczenia.
Jeśli już zdecydujecie się na osobiste zakupy to szukając oszczędności nie zapomnijcie, że najważniejsze jest bezpieczeństwo. Co prawda w Polsce nie ma jeszcze w kodeksie zapisu o absolutnym obowiązku jazdy na oponach zimowych, takie przepisy obowiązują już w wielu krajach, nie mniej każdy kto choć raz zmienił opony letnie na zimowe wie jak duża to różnica w śnieżną, zimną aurę. Nawet tak zwane opony uniwersalne polecane są raczej doświadczonym kierowcom. Jakie jednak jest to niezbędne doświadczenie by być spokojnym w czasie jazdy z takimi oponami?
Zatem koniecznie opona powinna mieć oznakowanie 3PMSF (płatek śniegu na tle trzech szczytów górskich) bo to oznacza specjalną zimową mieszankę dostosowaną do niskich temperatur. Szukajcie tez oznakowań literowych. Literka „D” oznacza bardzo słaba przyczepność na mokrej nawierzchni, a zatem nie dość bezpieczną. Oczywiście bardziej przyczepne opony maja większe opory toczenia, ale przeciętny kierowca nie powinien bawić się w takie niuanse. Mały opór toczenia jest dobrze widziany w sportowych samochodach , ale przecież nikt , lub prawie nikt nie jeździ takim wozem w zimie do pracy.
Podsumowując pragniemy podkreślić, że wszyscy eksperci polecają kupno dobrych, sprawdzonych, choć zapewne nieco droższych niż kiedyś, opon zimowych, a potem oddanie ich pod opiekę dobrego warsztatu, który zajmie się montażem. Jeśli chcemy zaoszczędzić to odradzamy szukanie oszczędności wszędzie. Jeszcze raz popodkreślamy, że lepiej jest zlecić kupno opon warsztatowi, który tę usługę oferuje wraz z montażem. Przeważnie będzie to tańsza opcja.